Direktlänk till inlägg 6 februari 2011

Så här bor kaninerna på gården

Av Malin Johansson - 6 februari 2011 18:45

När jag för lite mer än ett år sedan räddade livet på Fluffy, Cindy och Smulan när deras föregående ägare tröttnat på dom och skulle göra ormmat av dom så satt dom i minimala burar.... (Fluffy var då 1,5-2 år, Cindy ca 2 år och Smulan ca 1 år).  För Fluffy som är korsning mellan dvärgkanin/Löwen och inte är stor så gick det väl an, men Cindy som mär Belgisk Jätte och Smulan korsning Belgisk jätte/dvärgkanin/Löwen så var det ren katastrof och dom fick trängas i samma bur.


   


Deras första månader hos mig fick bli i dessa minimala burar inne i ladan - jag var glad att dom i alla fall fick behålla livet. Så fort möjlighet fanns byggde jag om det gamla stora hönshuset till kaninhus så numera huserar Fluffy själv i en stor box och  Smulan och Cindy i en egen stor box. Får se om jag kanske låter Fluffy bli kastrerad till våren/sommaren så kanske dom kan leva tillsammans alla tre. Finns inga garantier för att dom kommer komma överens, men dom tycker i alla fall om att umgås genom gallret så jag hoppas att det ska gå bra. Så slipper Fluffy bo själv.... Glad att jag kunde ge dom detta nya liv   


Fluffys hem:

 


Fluffy där han spenderar det mesta av sin tid - så nära "brudarna" som möjligt. Struntar i stort sett helt i halmen som matte lagt inför att han ska ha de varmt och gott. Tur att han är så fluffig runt öronen så dom håller sig varma ändå.


Fluffy:  


Smulan och Cindys hem:

 


Massor av halm så dom kan ha det varmt och gott. Dom älskar att gräva gångar och små hålor som dom ligger och myser i.    


   Cindy:



  Smulan älskar att mysa ner sig i halmen.

 

 
 
Ingen bild

Gertrude

7 februari 2011 19:14

Jag kan bara säga att du är en verklig djurvän. Fortsätt så Malin. Kram mamma

Malin Johansson

7 februari 2011 21:19

Tänk om fler kunde vara det i världen... vad mycket elände världen hade sluppit då.

 
annica j

annica j

18 februari 2011 08:45

Hej och tack för titten hos mig.

Så underbart att läsa om din räddning av dessa bedårande kaniner. Så fint och mysigt de fick det. Har själv räddat några kaniner i mitt liv :) Vissa ska bara inte ha djur!

Nu har jag ju bara en kanin kvar och han har 20 kvadrat att springa på och massor med halm. Han leker med en av mina katter, katten springer utanför buren och Tigger innanför och skuttar :) så härligt att se lyckliga djur :)

Ha det gott och hälsa alla djuren :)

http://annicasdjurliv.bloggplatsen.se

Malin Johansson

18 februari 2011 18:26

Tack för att du tittade tillbaka! :)

Ja det är så sant som du skriver - vissa ska bara inte ha djur.

Önskar dig en riktigt trevlig helg!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Johansson - 21 januari 2013 19:30


Ja att det varit stiltje här i bloggen är ju bara förnamnet.... Mitt sinne och min kropp har varit lite upptaget. Si sådär 9 månader och lite till. Lade energin under denna tid på annat än att blogga. Resultatet?! Evig kärlek!!! Det absolut bäst...

Av Malin Johansson - 21 mars 2012 22:01


Idag har Pärlan flyttat    Jag vet att han får det bättre nu när han slipper vara hackkyckling i hönsflocken här hemma. Han får nu bo med tre egna Hedemoradamer. Blev så tomt här eftersom han tytt sig till mig då han var utanför i flocken. Glad dock ...

Av Malin Johansson - 20 februari 2012 18:01


Nu har lilla Märta somnat in....   Märkte i lördags morse att hon återigen inte mådde bra. Hon fick ju äggledarinflammation i höstas och efter första antibiotikakuren blev hon bra. Dock återkom besvären vid 1:a advent och det blev ytterligare en ...

Av Malin Johansson - 15 februari 2012 20:25

Går du i tankarna att skaffa kanin?   Lena på Nygårds är en tjej som har jättefina Gotlandskaniner (6st) och Lejonhuvade (3st) som hon behöver få nya hem till. Fyra av gotlandskaninerna har genbanksintyg.   http://nygards.bloggagratis.se/2012...

Av Malin Johansson - 12 februari 2012 17:10

Vårkänslor! Underbara solen hittade hit idag från klarblå himmel!!  Vi har tom haft plusgrader!!   Susanna skulle ha kommit hit och masserat mig idag, men hon fick hoppa in och jobba istället då personal på hotellet blivit sjuk. Jag som hade se...

Ovido - Quiz & Flashcards