Alla inlägg under maj 2011

Av Malin Johansson - 31 maj 2011 18:42

Blixtar och dunder!!   


Jösses vilket åskväder det kom nyss. Blixtar, dunder, hagel och skyfall och sedan solsken?! Självklart inträffade ju detta sista arbetstimmen för mig (jobbar hemifrån) så det var bara att fint fortsätta knappra på datorn och hoppas att inte strömmen skulle gå eller något liknande. Gick bra i alla fall   Funderade på om hönsen var kloka nog att gå in när det haglade. Kära sambon gick ut för att kika och som stod som klistrade mot väggen under lilla taket som går ut och såg förskräckta ut.... Hmm varför gick dom inte in för?! Göran lockade in dom i alla fall, men dom kanske gick ut igen direkt? Lustiga djur det där.


Jobbat 08.00-18.00 idag så jag känner mig lite tom i bollen. En tjej ledig hela veckan då hennes dotter tar studenten så det blir lite mer att göra.


Idag har vi haft +25 grader ute sol och mulet om vartannat. Saga tyckte det var alldeles för varmt så efter morgontur på 2,5 timme så har hon frivilligt legat inne hela dagen. Baltazar trotsade värmen och var ute. Verkade dock uppskatta skuggan.


Nu en tur bort till postlådorna och se om bästa grannen har en minut över att umgås. Jag lyckas alltid tima in när alla ska lägga sina barn så vi får väl se hur det går idag.


Midsommarplaner smidda..... blir nog toppenkul!


Kram på er!


Malin




Av Malin Johansson - 30 maj 2011 22:00

Oj vad tiden har gått sedan sist....


Har haft en "anti-dator" period så det har inte blivit mycket dator alls.


Köpte ju en sådan här fin i vintras till fåglarna. Dom älskade den!


 
  


Nu är det någon som försöker säga mig något......


 


Hallå!!! Du har glömt något!! Fyll på frön jäkla kärring! Hmm "Hacke hackspett" var inte nöjd med mitt beslut att "nu är våren här så nu får ni hitta mat i naturen". Matade fåglarna i alla fall en bit in i maj, men dom ville tydligen ha mer....  



Vad har hänt annars då i mitt liv senaste tiden?


Vi har varit på kosläpp och sett lyckliga kossor!  



Fått hjälp av världens bästa Arne att ta ner lite träd i trädgården som inte mådde så bra längre. Nu kanske de som är kvar kan få mera kraft att växa.


 


Vi har MASSOR av ved som Göran har klyvt och staplat så fint i vedboden. Vedboden är nu proppfull och vi ska snart börja med vedlass nr 2..... Den får vi stuva in bredvid stora ladan. Skönt att ha varmt på vintern i alla fall.


      


Promenader med bästa grannen Angela, bästa Bastian och bästa Göran runt om i byn har det också blivit.


   


Lilla Fluffy har blivit kastrerad (stackars liten) för att förhoppningsvis kunna dela sitt liv med Cindy och Smulan om 4,5 vecka. Skönt för honom att slippa sitta helt ensam, även om dom bara haft ett galler emellan. Kan dom mysa tillsammans istället när det blir kallt och ruggigt ute. Det blev i alla fall kärt återseende när han flyttade "hem" igen efter att ha bott inne några nätter.


 

Har också varit och hälsat på hos "Larssonfarmen" i Djurås och deras UNDERBARA lammungar!!!  


   

   


Har planterat om alla små plantor som vi har sått. Massor av tomatplantor (ampeltomat, körsbärstomat och brun "Kurttomat", majs, slanggurka, gul paprika, sommardahlior. Dom har växt betydligt sedan bilden och det är snart dags för utplantering. Har nu även luktärtor och solrosor i små plantor.


 


Missarna njuter för fullt av våren och tar hem sorkar som fått lämna jordelivet för himlen mest varje dag. Baltazar är en riktig "solkatt"


 

Saga älskar kvällsmys


 

 

Lilla Märta har varit sjuk också....   I lördags ville hon inte äta alls.... Jag försökte tom fjäska med falukorv, men se det gick inte.... Hon fick gå ut med dom andra hönsen för då var hon mest trygg. Hon burrade upp sig lite och satt och blundande..... Några dagar av oro följde. Fy vad jag oroar mig...... det är verkligen jobbigt, men jag bryr mig ju om dom små liven. Idag ÄNTLIGEN så åt hon igen med god aptit både makaroner, majs och falukorv!!! Hoppas hon får fortsätta vara frisk nu   . Vi vet ju inte vad det var som var fel.... Hade en tanke om att det kanske börjar närma sig äggläggning, men det är aningens tidigt ännu. Någon som har höns som har varit med om något likanade i åldern ca 15 veckor?


 

Här fick hönsen syn på Saga för första gången. Dom tyckte nog att hon var en väldigt konstig höna   


 


Jag har fått en praktikant på jobbet också - jättebra att lägga sig på mattes arm så hon inte kan jobba utan måste gosa med Baltazar


 

Världens sötaste panter!


 


Planer framöver är att göra klart vedhög nr 2..........mycket, mycket ved blir det. Bygga ny hönsgård. Kanske Görans nya skruvdragare har hunnit anlända tills dess?  


Jobb kvar tisdag, onsdag och fredag denna vecka... Skönt med ledigt på torsdag och måndag nästa vecka i alla fall!


Ber en bön till solguden   om fint väder på mina ledig dagar framöver. Har massor jag måste göra i vår underbara trädgård så jag vill gärna ha varmt och skönt!


Ha det så underbart där ute!!


Kramar Malin

Av Malin Johansson - 26 maj 2011 23:16

Jag har inte försvunnit även om det verkar så....


Bara haft en riktig anti-dator period.


Har varit med Fluffy till Djursjukhuset i Falun idag för kastrering. Stackarn! Men jag har gjort det för att han ska slippa leva själv resten av livet. Förhoppningsvis kan han bo med tjejerna om ca 5 veckor. Måtte dom bara gå ihop nu också....


Blir en kort-blogg idag. Måste gå och sova för det är en jobbdag imorgon också innan det blir helg.


Har tänkt lägga upp lite bilder - ska försöka fixa i helgen.


Sov gott alla underbara!


Kram Malin

Ovido - Quiz & Flashcards