Direktlänk till inlägg 19 juli 2011

Fluffy åter igen....hem hemma eller vad ska vi kalla det?

Av Malin Johansson - 19 juli 2011 11:08

Fluffy åter igen....hem hemma eller vad ska vi kalla det?


Kaninen som pratar med människor......människan (matte) som önskar att hon förstod bättre.....eller är det det jag gör?


Fluffy fick ju flytta hem igår igen. Till sin stora fina kaninbox med sällskap av sina tjejer som grannar. Han såg så glad ut! Gjorde glädjeskutt och gick runt och snosade på allt. Det är ju så han har levt sitt ca 3-åriga liv.


När han efter veterinärbesöket har bott inne i köket de senaste tre veckorna så har han både ätit och druckit bra. När pelletsen ska serveras så har han liksom dansat runt av iver.


Nåja han flyttade ju ut igår. Jag gick och kikade till honom då och då och allt var frid och fröjd. Skönt tänkte jag.


Åkte iväg på turridning och skulle servera kvällspellets när jag kom hem. "Nej jag vill inte ha sa Fluffy" och skuttade upp på sitt hus och lade sig..... Åhh nej tänkte jag... Men tre maskrosblad då. Nej inte det heller. En halvtimme senare då? Nej.... Inne har han slukat maten direkt.


Göran kom ut och efterlyste mig 22.30 och sa - ta in honom igen då.


Sagt och gjort. Fluffy har flyttat in i köket igen. Ville inte äta då heller, men kl. 4 imorse åt och drack han igen.


Försöker han säga att han vill bo inne? Jag tolkar det så. Inte blir han sjuk av att vara ute i sin vanliga kaninbox några timmar av ett dygn heller...?!?!? Det här var ju liksom tredje gången det inträffar.... Han har ju haft sällskap av mig inne dagarna i ända när jag jobbat de senste tre veckorna så kanske tycker han om mäskligt sällskap? Tanken var ju att han efter kastreringen skulle få bo med sina tjejer som han suktat så innerligt efter....?   


Nu sitter han där i sin kaninbur i köket som tjuren Ferdinand. Ser helnöjd ut. Mumsar hö, dricker, sover lite...... Matte kommer och klappar och pratar.


Hur kan man välja 1,5 kvm istället för typ 8kvm? Älskade lilla plutt "Pelle kanin"   


Bara han är nöjd och lycklig så får han bo vart han vill för mig, men jag förstår ändå inte.


Tisdag. Mulet ute. Ska försöka fixa lite inne.


Kram på er därute!


Malin

 
 
Ingen bild

Gertrude

19 juli 2011 17:48

Låt Flyffy vara i köket hos dig, det är ju det han verkar vilja. Ta ut honom till dom andra kaninerna ibland men låt honom bo i sin lilla bur. Kramizar Gertrude

 
Ingen bild

Anna

19 juli 2011 20:57

Men har han inte läkt ihop efter kastreringen?? Pröva att sätta ihop dem alla tre, så kanske han blir nöjd...för det låter ju lite trångt med 1,5 kvm...
Kram Anna

Malin Johansson

20 juli 2011 13:06

Ja meningen var ju att han skulle få bo med tjejerna.... Dock sitter han i en fullt godkänd vanlig kaninbur inne och trivs som fisken..?! Tror inte man kan släppa ihop dom så där hipp som happ utan att dom har bott grannar en vecka eller två för nu har han ju varit inne i tre veckor efter veterinärbesöket. Eller så kanske man skulle prova?! Det går väl att ta isär dom om det inte funkar...

 
Tove

Tove

20 juli 2011 14:22

Jag är inne och läser här med jämna mellanrum.
Vi har en kanin i en utebur. Han har fri tillgång till gräs, och pellets nu på sommaren. Hur mkt pellets är lagom att ge en kanin? Han verkar ju äta när han är hungrig liksom. Han är en dvärghane på 2 år.
//Tove

http://masserandemamma.blogg.se

Malin Johansson

20 juli 2011 15:08

Halloj Tove! :) Hur mycket pellets man ska ge beror på vad det är för kanin och hur mycket den väger. Dvärgkanin? Dvärgvädur? Vad har ni för en? :) Min minsting som bor inne just nu är korsning mellan dvärgkanin/Löwen och väger 2 kg. Han får idag 2 msk pellets per dag. OBS!! Fri tillgång till hö. Det ska dom ha även om dom är ute och har tillgång till gräs. Det är det som håller tänderna i form. 2 msk kanske är i minsta laget tycker jag, men enl veterinären ska kaniner egentligen bara leva på hö så att tänderna inte börjar växa fel och bli vassa. En gren från fruktträd eller rönnbär (ej förädlad) tycker dom också om att gnaga på. Håller du på något med massage nu? Här blir det tyvärr dåligt med det, men ibland i alla fall. Önskar jag hade mer tid. Kram!!

 
annica j

annica j

31 juli 2011 09:06

Kul att höra att kaninen mår bättre :) ja ibland förbryllar dom en ganska rejält =) Om du släpper ihop dom alla så ser du ju ganska fort hur de kommer att reagera på varandra. När jag har släppt ihop kaniner har jag valt en neutralplats där ingen har sitt "revir", när jag sedan ser att det gått bra har de fått återgå till "hemmet"...
Lycka till :)

http://annicasdjurliv.bloggplatsen.se

Malin Johansson

31 juli 2011 09:31

Hej Annica,

Har släppt ihop dom nu! :) Dom har ju bott sida vid sida under alla år så det var ju dom sista veckorna när Fluffy bodde inne som dom var "isär". Släppte först tillbaka honom till hans vanliga bur några dagar och sedan släppte jag ihop dom i en stor hage ute för att sedan få flytta in i sin numera stooora box. Tog bort väggen emellan så nu har dom nog 16 kvm =). Det har inte varit några problem alls (peppar, peppar....). Kul att se dom tillsammans.

 
annica j

annica j

1 augusti 2011 05:14

Kul att höra att det gått bra :) Ja att kunna ge dom stort att bo på är nog guld värt för dom det :) Min Tigger har 20kvm han ;)

Ha det gott å hälsa alla djuren :)

http://annicasdjurliv.bloggplatsen.se

Malin Johansson

1 augusti 2011 10:12

20 kvm - underbart!! =) Då är nog Tigger glad.

Tur att några djur i världen får ha det bra i alla fall. Finns ju tyvärr så många som inte har det.

Djuren hälsar tillbaka!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Johansson - 21 januari 2013 19:30


Ja att det varit stiltje här i bloggen är ju bara förnamnet.... Mitt sinne och min kropp har varit lite upptaget. Si sådär 9 månader och lite till. Lade energin under denna tid på annat än att blogga. Resultatet?! Evig kärlek!!! Det absolut bäst...

Av Malin Johansson - 21 mars 2012 22:01


Idag har Pärlan flyttat    Jag vet att han får det bättre nu när han slipper vara hackkyckling i hönsflocken här hemma. Han får nu bo med tre egna Hedemoradamer. Blev så tomt här eftersom han tytt sig till mig då han var utanför i flocken. Glad dock ...

Av Malin Johansson - 20 februari 2012 18:01


Nu har lilla Märta somnat in....   Märkte i lördags morse att hon återigen inte mådde bra. Hon fick ju äggledarinflammation i höstas och efter första antibiotikakuren blev hon bra. Dock återkom besvären vid 1:a advent och det blev ytterligare en ...

Av Malin Johansson - 15 februari 2012 20:25

Går du i tankarna att skaffa kanin?   Lena på Nygårds är en tjej som har jättefina Gotlandskaniner (6st) och Lejonhuvade (3st) som hon behöver få nya hem till. Fyra av gotlandskaninerna har genbanksintyg.   http://nygards.bloggagratis.se/2012...

Av Malin Johansson - 12 februari 2012 17:10

Vårkänslor! Underbara solen hittade hit idag från klarblå himmel!!  Vi har tom haft plusgrader!!   Susanna skulle ha kommit hit och masserat mig idag, men hon fick hoppa in och jobba istället då personal på hotellet blivit sjuk. Jag som hade se...

Ovido - Quiz & Flashcards