Alla inlägg den 27 december 2011

Av Malin Johansson - 27 december 2011 16:54

Har semester!    Ända tills 2 januari! Så skönt! Vi har inga speciella planer utan tar bara dagen som den kommer.


Idag har jag varit ute och fotograferat lite. Hönsgården, hönsen, missarna och gården. Normalt sett brukar vi ju ha massor av snö och massor av minusgrader så här i slutet av December, men hela julhelgen har det ju varit plusgrader och hönsen har tom varit ute. Knasigt    Det enda positiva med detta är ju just att det inte blir så kallt åt varken hönsen eller kaninerna. Jag önskar dock mer snö och några minusgrader. -5 räcker gott och väl.


Har varit dålig på att blogga länge nu och jag har alltid en förhoppning om att bättra mig. Ska se om jag lyckas bättre den här gången.


Julhelgen spenderades med kära släkten här hemma på Storhöjen. Mamma, pappa, min bror Andréas, min brors sambo Thobias, faster Birgitta, min sambo Göran och svärmor Inga-Britt. Det var en supermysig helg och det blev väldigt tomt när alla åkte hem igen.


Jag åkte på en rejäl julklappsfint kan man säga   Jag och kära vännen Lena hade bokat biljetter till musikalen "Dirty Dancing" som har premiär i Stockholm i februari. Vi bokade toppenplatser på parkett och 18/2 var spikat. Ett antal veckor efter att vi bokat och betalat så ringer Lena och säger att hennes sambos bror ska gifta sig just detta datum och att vi måste försöka boka om.... Går det inte så får jag väl försöka få med mig någon annan sa jag. Lite desperat sa Lena att "jag vill ju gå med dig - jag ringer dom och försöker fixa". Sagt och gjort - Lena lyckades övertyga dem om att vi behöde boka om så vi ska nu istället gå i april och fick bra platser på parkett även då. Åter till julafton och den sk "finten". Brorsan hade delat in sina julklappar till mig och Göran i del 1 och 2. Göran fick en guldhatt i sin del 1 och jag fick en lila fjäderboa. "Vad har han nu hittat på?" tänkte jag. Paket nr 2 som vi båda fick öppna samtidigt visade sig innehålla biljetter till Melodifestivalen i Leksand 18/2!!! Det visar siga att förutom jag och Göran så ska även brorsan, Thobias, mamma, pappa och Lena!!! gå. Jag fattade först inte det hela i alla fall och sa "men blir det inget bröllop då som Lena ska gå på?!". Hi Hi - snacka om att dom lurade mig!   


Här kommer ett helt gäng med blandade bilder från gården:


Stor kram och god fortsätting


Malin




Ena "rummet" i kaninhuset. Massor av halm att gömma sig och gräva gångar i   


 


Fluffy myser bland allt nyinlagt hö



Andra "rummet" i kaninhuset: Smulan på hustaket, Cindy borta vid höt och Fluffy vid matskålen


   



Baltazar myser i nya "iglon"



Baltazar kollar på hundcoachen Fredrik Steen och hans chiuauavovve


   

Saga tog en liten stackars vessla...  



Det här med golvvärme i badrummet - det är Sagas grej   




Sagagos


   


Fluffy myser i halmen   


 


Saga myser med min bror Andréas. Hon smeker lite på hans kind med tassen   Saga gillar Andis



Matte trodde att Baltazar vaktade skafferiet från möss, men just här har han fått nys på kattmyntan....   


   


Julafton. Min bror Andréas, jag och min brors sambo Thobias   



Jultomten  



2011 års julgran. Vi tycker den är jättefin.


   


Våra "bebiskycklingar" Pärla till höger och Snobben till vänster. Dock snart fullvuxna. Pärlas fjäderdräkt går i silverstänk och snobbens i guldstänk. Dom är så fina!   



Vår regnbågshöna Greta   Hon ser ut i kroppen som en höna, men har stor kam och stora slörar och ibland galer hon  . Tuppen Alfred tycker om henne i alla fall så hon måste ju vara en höna. 


 


Hönan Märta


   


Hönan Selma



Tuppen Alfred "tuppisen". Vacker som en riktig påsktupp!

  


Hönan Signe


   


Hönskycklingen Pärla - se hennes vackra silverstänk!



Selma i redet



   


Tuppkycklingen Snobben - se hans vackra guldstänk!



Tuppkyckingen Snobben på utevisit


 



 



 


Trots 27/12 lyckades jag hitta lite våtarv till hönsen. Dom njöt i fulla drag ute i hönsgården idag. Plusgrader och snöfritt. Lite skeptiska till blåsten ute, men dom gillade ändå utevistelsen.



Hönshuset med hönsgården




   


"Kumlabunkern" dvs nya hönsgården som vi byggde i somras för att helst inga andra djur ska kunna ta sig in. "2 rummare" där ena delen har nät både i golv och tak samt grusbotten och andra delen har gräs/jord/löv/stubbe och inget tak. Till sommaren blir det tak även där, men inget nät i botten då det är för mycket rötter och stubbe ivägen. Dom får därför ha denna del till att sprätta runt i   





 





Dom vilda fåglarna vill också ha mat så här har vi deras restaurang. Här serveras solrosfrön, jordnötter och havre



 


Finn ett fel på denna bild....... 27/12 nästan ingen snö och plusgrader.... hmm






   


Sommarstuga   


 


Vårt hus - baksidan


 


Vårt hus - framsidan



Katternas eget lilla fönster   Det är ett gammalt timrat stall som är ihopbyggt med huset så det är gamla "dyngluckan"





   





Kaninhagen i vinterskrud. Ev blir lekstugan kaninhus till sommaren ihopbygt med kaninhagen som ska ha nät både i botten och tak samt väggar. Blir i stil med hönsgården med mindre nät så det blir vilddjursfritt.



   





Värmland i mitt hjärta. Fått denna efter farfar


   







 




 


Utsikt från vår altan mot ängen



Sagobrunnen har vintervila


 






 

Ovido - Quiz & Flashcards